Verkkosivusto on kehitetty 360 LCI Innovaatiotoiminnankehittäminen-hankkeessa 2022-23.

Katseenseuranta-tutkimus Rajalla-kauppakeskuksessa 

Tausta ja tavoite

Rajalla-kauppakeskus halusi ymmärtää paremmin, miten uudet kävijät kokevat kauppakeskusympäristönsä. Tavoitteena oli testata tilojen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta erityisesti sellaisten henkilöiden näkökulmasta, jotka eivät olleet aiemmin vierailleet kauppakeskuksessa. Katseenseuranta-menetelmää käytettiin havainnoimaan käyttäjien reaktioita ja huomioita. 

käsi osoittaa infotauluun
Kuva 1. Kuvakappaus katseenseurantalaitteen tallenteesta

Menetelmällinen toteutus

Testikäyttäjiksi rekrytoitiin Lapin AMK:n liiketalouden monimuoto-opiskelijoita, jotka eivät olleet aiemmin käyneet Rajalla-kauppakeskuksessa. Testaus suoritettiin helmikuussa 2024, ja siihen osallistui kuusi henkilöä. Testaajat jaettiin pareiksi, joista toinen käytti katseenseurantalaseja ja toinen seurasi testikäsikirjoitusta. Käsikirjoitus oli laadittu yhdessä toimeksiantajan kanssa. Videon ja katsedatan lisäksi testilaitteisto tallensi henkilöiden “ääneen ajattelun”. 

Johtopäätökset ja höydyt

Tutkimuksen perusteella saatiin arvokasta tietoa kauppakeskuksen kehittämiseksi. Katseenseuranta toi lisäarvoa paljastamalla, mihin asioihin käyttäjät kiinnittävät huomiota ja miten he navigoivat tilassa. 

Rajalla-kauppakeskus arvosti tutkimuksen tuottamaa tietoa ja aikoo hyödyntää tuloksia tilojen viihtyisyyden ja toimivuuden parantamisessa. Käyttäjätutkimus auttoi ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita, mikä tukee kauppakeskuksen jatkuvaa kehittämistä. 

Tutustu projektiin tarkemmin:  

Soundcloud Katseen seurantaa kauppakeskuksessa, Lapin AMK, Pohjoisen tekijät -podcast

Käyttäjäkokemustutkimus on tehty osana DigiBoost – Digitaalista osaamista ja teknologiaa yritysten käyttöön -hanketta (EAKR).